Cestování

Spouštění lodi na Murteru

V neděli 17. června jsme se vrátili z krátkého, ale akčního výletu na Murter do Tisna. Pavel Machula tam chystal spuštění své lodi s kompletně vyměněným motorem na vodu. Jelikož se chystala proměna Ferrari v Zetor, nemohla u toho výprava z Amersu chybět.

V plánu jsme měli potápění na západní části Kornat a současně průzkum amfor ze ztroskotané antické lodi. Již před odjezdem však bylo z fotografií Pavlem průběžně zvěřejňovaných na facebooku patrné, že dokončení přestavby v plánováném termínu bude něco jako malý zázrak. V Praze se na toto téma uzavírali sázky, nicméně to nás nemohlo od výletu odradit.

Do Tisna jsme dorazili ve čtvrtek ráno, ubytovali jsme se a dohodli se, že nebudeme po probděné noci riskovat a dáme si odpoledne ponory ze břehu, abychom zkontrolovali výstroj a trochu si odpočinuli.

V pátek ráno jsme čekali, jak se vyvine situace s motorem, nicméně přes maximální úsilí všech se loď na vodu spustit nepodařilo. Aby smůly nebylo málo, rezervní loď, kterou pro nás Pavel zajistil, hned po vyplutí z přístavu v Tisnu přišla o šroub. Vyzkoušeli jsme si alespoň tažení lodi na laně a seznámili se tak s pocity burlaků na Volze. Nakonec se podařilo zajistit záložně náhradní řešení a konkurence nás vzala potápět na Kaprii a Malo Mare, kde jsme dali dva krásné a pohodové ponory a vyzkoušeli naší novou techniku – kameru GoPro.

V sobotu pak došlo na to hlavní. Vyrazili jsme do murterských doků, kde už čekala na spuštění do vody Pavlova zbrusu nová (skoro) loď, pár poslední úprav a obří jeřáb (tedy alespoň pro mě) spustli St. Croix na vodu. Následovaly nutné úpravy, odvzdušnění systémů a poté vzhůru na moře. První testovací plavba zamířila na lokalitu Čavlin, dále jsme se s novým motorem přeci jen neodvážili. I přes to, že se jedná o dieselový motor, je výkon podle mého názoru dostatečný, aby člověk na lodi netrávil zbytečně moc času. Jakmile se doladí výkon, měla by loď plout cestovní rychlostí skoro 20 uzlů, což je paráda a to s podstatně nižšími náklady než původní benzínové závěsné motory.

Na Čavlinu jsme zkoumali střepy antických amfor ze ztroskotané lodi z 2. století AD. Část jich je rozsypaná v hloubce od 10 do 25 metrů. V hloubce přibližně 35 metrů je v trávě pískové pole, kde byla poměrně velká koncentrace úlomků amfor. Těsně za polem je převis se stěnou, která padá odhadem do 50-55 metrů. Podle našeho odhadu by se část amfor mohla nacházet pod převisem. Bohužel jsme se na toto místo dostali až na konci ponoru, proto už nebylo dost času ani podívat se na kraj převisu.

Večer jsme se vrátili do Tisna, na základně si ugrilovali rybu a brzy ráno vyrazili směr Praha. Další návštěvu plánujeme nejpozději na září a rád bych jí tentokrát zaměřil na hledání a fotodokumentaci antických amfor s tím, že bychom se na tuto činnost patřičně vybavili. Závěrem bych rád poděkoval našim novým kamarádům Jurovi a Lubošovi za společnost na cestě a doufáme, že se na Murteru ještě uvidíme.

Zapsal: P. Řehák




Comments are closed.

Facebook